اختلالات جنسی

اختلال جنسی می تواند شامل هر گونه مشکل و اختلالی باشد که مانع رسیدن فرد به ارگاسم و لذت جنسی می شود. حدود 43 درصد خانم ها و 31 درصد مردان از درجاتی از اختلال جنسی رنج می برند.
اختلال جنسی، مشکلی است که در هر مرحله از چرخه واکنش جنسی اتفاق می افتد و مانع لذت بردن از رابطه می شود. این چرخه شامل هیجان، پلاتو، ارگاسم و فرونشینی می باشد. میل و برانگیختگی هر دو جزء فاز هیجان چرخه جنسی هستند.

انواع اختلالات جنسی

اختلالات جنسی در چهار زیر گروه قرار می گیرند:

• اختلال و کاهش میل جنسی
  • اختلال برانگیختگی. عدم برانگیخته شدن در طول رابطه جنسی
  • اختلال ارگاسم. تاخیر و یا عدم رسیدن به ارگاسم
  • اختلال درد. احساس درد حین برقراری رابطه جنسی

اختلال جنسی می تواند افراد در هر رده سنی را درگیر کند، اما معمولا هر چه سن بالا می رود احتمال بروز این قبیل اختلالات نیز بیشتر خواهد شد.

علائم و نشانه های اختلالات جنسی

علائم و نشانه های اختلال جنسی در مردان

• ناتوانی در رسیدن به نعوظ و یا نگه داشتن آن در طول رابطه
  • عدم و یا تاخیر در انزال، علی رغم تحریک جنسی کافی
  • ناتوانی در کنترل زمان انزال

علائم و نشانه های اختلال جنسی در زنان

•  ناتوانی در رسیدن به ارگاسم
  • عدم مرطوب شدن ناحیه واژن، قبل از رابطه جنسی و در طول آن
  • عدم شل شدن عضلات ناحیه واژن برای شروع رابطه

علائم زیر می تواند در هر دو خانم ها و آقایان مشاهده شود

• عدم تمایل و میل به برقراری رابطه جنسی
  • ناتوانی در نعوظ
  • احساس درد حین رابطه جنسی

علت بروز اختلالات جنسی چیست؟

اختلال جنسی می تواند زمینه و علت فیزیکی و روانی داشته باشد.

عوامل فیزیکی: بسیاری از شرایط فیزیکی و پزشکی می توانند در بروز مشکلات و اختلالات جنسی دخیل باشند. از جمله: دیابت، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های عصبی، مشکلات کبدی و کلیوی و یا سوء مصرف مواد. به علاوه این که مصرف برخی داروهای ضد افسردگی می تواند بر روی میل جنسی و بروز اختلالات جنسی تاثیر بگذارد.
عوامل روانی. استرس و اضطراب، نگرانی از عملکرد جنسی و یا ظاهر بدنی، افسردگی از جمله عوامل روانی موثر در بروز اختلالات جنسی هستند.

کنترل و درمان اختلالات جنسی

در بسیاری از موارد، اختلالات جنسی با درمان شرایط و مشکلات موجود، برطرف می شود. از جمله روش های درمان و کنترل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف دارو

زمانی که مصرف دارویی منجر به بروز اختلال جنسی شده باشد، بهتر است دوز و یا نوع دارو تغییر کند. خانم ها و آقایانی که کمبود هورمون دارند، می توانند از مزایای مصرف هورمون بهره مند شوند. مصرف دارو به بهبود خونرسانی به ناحیه تناسلی و بهبود عملکرد جنسی کمک می کند.

مراجعه به مشاور و روان شناس می تواند بسیار کمک کننده باشد.

درمان های رفتاری

این روش، شامل به کارگیری تکنیک های مختلفی است که شامل درک رفتارهای مضر در رابطه و یا تکنیک هایی مانند خود تحریکی برای درمان مشکلات نعوظ و یا ارگاسم می باشد.

فیزیوتراپی

این روش درمانی، ترومای جنسی در گذشته، احساس اضطراب، ترس و یا عدم اعتماد به نفس از ظاهر بدن را هدف قرار می دهد. تمامی موارد گفته شده می توانند بر روی عملکرد جنسی تاثیر بگذارند.

در برخی موارد، می توان از دستگاه های وکیوم و یا پروتز آلت تناسلی در آقایان و به منظور بهبود اختلال نعوظ کمک گرفت. از دستگاه وکیوم برای خانم ها نیز می توان استفاده کرد.

اما سوالی که پیش می آید این است که آیا اختلالات جنسی درمان می شوند؟

میزان و درصد موفقیت درمان اختلالات جنسی به علت بروز مشکل بستگی دارد. اما درمان و کنترل شرایط موجود تا حد بسیار زیادی به درمان و کنترل اختلالات جنسی کمک می کند.
اختلالات جنسی خفیف مرتبط با استرس، ترس و اضطراب به خوبی با مراجعه به مشاوره و ارتباط مناسب زوجین درمان و کنترل می شود.

اسکرول به بالا